Saturday 30 July 2011

luahan kekasihalam

     Assalamualaikum dan salam sejahtera.  Setelah hampir seminggu, kekasihalam kini tampil semula untuk berkongsi pelbagai maklumat dengan para pembaca sekalian.
     Luahan kekasihalam.  Para pembaca semua sudah cukup tertanya-tanya dengan tajuk yang kekasihalam beri ini?  Tak mengapa kalau anda semua tertanya-tanya.  Ini memberikan kekasihalam petanda positif bahawa para pembaca memberikan sokongan padu kepada blog kekasihalam dan penulisnya.  nak tahu siapa penulisnya?  Kekasihalam lah penulisnya!  Hehehehehehe. jangan marah ya para pembaca sekalian!!! Dan jangan ke mana-mana kerana cerita kita akan bersambung sebentar lagi...
     Sadara pembaca sekalian nak tahu?  Tengah hari tadi kekasihalam telah melawat ke laman harian metro.  Saja nak isi masa tengok berita dan hal/isu semasa.
  Tatkala melihat-lihat tajuk berita hari ini, Kekasihalam terpegun sebaik sahaja pembaca skrin di komputer kekasihalam menyebut suatu tajuk berita yang lebih kurang bunyinya "tunggu bas, dapat bayi".  Berita ini berkaitan dengan sepasang suami-isteri yang sedang berada di sebuah stesen bas di Alor Setar yang didatangi seorang wanita yang menurut katanya ingin ke tandas dan meminta pasangan tersebut menjaga anaknya sebentar.  Namun begitu, para pembaca ingin tahu, wanita yang tadinya ingin ke tandas tidak lagi kelihatan di kawasan stesen bas tersebut setelah 1 jam pasangan tadi menunggu!  Pasangan yang telah menjaga bayi seberat 1.5 kg itu terus membuat laporan polis.  Begitulah secara ringkasnya cerita disebalik berita tersebut.
     Di sini, kekasihalam ingin mengucapkan terima kasih kepada pasangan suami-isteri tersebut kerana sanggup menjaga bayi tersebut yang telah ditinggalkan oleh si/sang ibu yang tidak bertanggungjawab tadi.  Cuba bayangkan sadara-sadari sekalian, bagaimanakah tindakan ibu tadi seandainya pasangan suami-isteri tadi tidak mahu mengambil tugas menjaga bayi tadi?  Kekasihalam


berpendapat bahawa bayi tadi mungkin sekali bakal bersemadi di dalam tong sampah ataupun di dalam longkang.  Pada pendapat kekasihalam, di situ bukan selayaknya tempat bagi bayi yang baru dilahirkan suci bagaikan kain putih itu.
     Apa yang kekasihalam runsingkan, tren pembuangan bayi kebelakangan ini makin menjadi-jadi!  Di manakah silapnya hinggakan perkara sebegini bisa terjadi?  Apakah silap masyarakat yang tidak mempedulikan keadaan di sekeliling?  Ataupun mungkinkah sikap individu yang terlalu taksup dengan kemahuan nafsu yang membawa kepada berlakunya gejala seiras zaman jahiliah ini?  Perlukah kita terus memandang perkara ini hanya dengan sebelah mata sahaja?  Adakah sekarang ini masanya yang paling sesuai untuk kita menuding jari antara satu sama lain?
     Tidak! Itu bukan perkara yang perlu bagi pendapat kekasihalam. . Kekasihalam rasa kita harus menjunjung kembali prinsip lama orang melayu, "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh," dalam menangani hal yang sensasi dan menjadi kebimbangan masyarakat kebelakangan ini.  Janganlah kita terus sahaja memandang dari jauh dan membiarkan terus perkara ini berlaku dengan bermacam-macam aksi yang ngeri.  Semoga suara kekasihalam ini dapat para pembaca sekalian jadikan sebagai penyuntik semangat untuk kita bersama-sama membendung perkara ini daripada terus menghantui kita seharian.

SENYUM SELALU.

No comments:

Post a Comment